måndag 24 november 2008

Into the night.

Okej, hemma efter en helg i huvudstaden. som ska försöka summeras relativt kortfattat.
Jag fick ledigt och åkte iväg vid tiotiden på fredagen. kom fram till sthlm runt halv tre eftersom jag valde det billigaste alternativet så det blir en del byten och väntetider. höll på att inte få åka på ungdomskortet på upptåget, i och med att det gäller till man fyllt nitton och jag är som de flesta vet tjugo år, men det löste sig. hur som helst, möttes upp av tess, madde och tobbe på centralen och vi gick och köpte en balklänning åt tess! helt otippat. men den var fin och hon kommer vara snyggast (trots att hon ska göra hårförlängning, en uppfinning jag föraktar och kommer alltid göra.) jag och tess stämde därefter träff med Anton och tobbe och madde drog hem till sig. vi surrade runt ett tag, letade systembolag osv. slog oss ner på ett ställe för att dricka öl, där personalen hade psykiska problem och tydligen allvarliga synfel. vi hade rätt roligt åt dessa. vi hade bestämt oss för att dra hem snart nog för att käka med tobias och madde men då fick jag erbjudandet av anton att följa med och sitta i publiken på idol. så off we gick och tess drog hem. kände oss lite halvt malplacerade på bussen dit. chillade utanför i kylan ett tag innan antons far och bror kom med en lite senare buss. så begav vi oss in. hade mysigaste ungen berdvid mig som satt och lekte med mobilen hela tiden trots att man skulle ha de avstängda, och var deprimerad över att vi i publiken inte fick se på reklamen i reklampauserna. tyckte jag var sjukt roligt. och alla miljoner småtjejer som använder hela deras röstförmåga till att skrika så fort någon nämner johan palm, de finns på riktigt. jag lovar, jag har sett dem. hur som helst en mycket trevlig kväll med världens bästa anton som jag inte skojar när jag säger är världens bästa. <3

på lördagen kilade jag och tess iväg till wintejam och där träffade vi markus som hade fått sjukt bra bilder. det var fruktansvärt kallt och ingen av oss hade varit förberedd på den otroligt stora mängden snö som kom natten till lördag. vi frös arslena av oss så jag och tess drog in till stan där jag fick slinka in på bolaget. köade kanske 30 min. underbart. sen drog vi hem till tobias och madde igen. köpte pizza, på världens trevligaste ställe och kollade på how I met your mother. sen var det dax att göra sig i ordning för fest! hade trevlig förfest där hemma först, sen drog vi ut på krogen. mötte upp martin innan med så han hängde med och ölade. mycket trevligt. det blev rätt sent och jag var hungrig och jag hatar att inte mc donalds (som alla andra mycket tvunget skulle äta på) har något vettigt vegetariskt man kan äta, så pommes för hela slanten för mig.

Söndag morgon. nej jag ljög. söndag dag. det var HÄR det började vända. INGET gick som det skulle. hade planerat att träffa Nara innan vi drog hem men eftersom vi sov så länge hann jag inte det. så ja, vår pendel skulle gå 15.20 till upplands väsby och tåget därifrån skulle gå 15.50. luuungt tänkte vi. har en kvart till godo i väsby till och med. så ja, kilar till centralen. kollar på tavlan.
Försenat. en kvart. vagnfel. Jippie.
men vi intalade oss själva att eftersom det är anslutande tåg till pendeln så skulle tåget vänta in oss om vi kom för sent. så det var ju lugnt. till slut kom pendeln, och vi kom ju givetvis försent. men till skillnad från det vi hade ställt in oss på. så stod det inget tåg där och väntade. vi gick ner till spärren och snackade med mannen som satt där. det var fler arga resenärer som också skulle med det tåget. efter att han ringt flera samtal lät det så här:
-Tyvärr, jag kan inte göra något. ni kan inte få någon ersättning för då måste pendeln vara 20 min sen. (den var 16 min sen!!) så ni får stå för alla kostnader själva.
- Men, går det inga fler upptåg till gävle då?
- Jo, kl 20.50 ikväll.
klockan var fyra då. fem timmar dötid i upplands väsby?
behöver ju inte säga att stämningen inte var på topp. jag fick förklara allt på engelska för en asiatisk familj som var på besök och också skulle till gävle. vi bestämde oss i alla fall för att hoppa på ett tåg till uppsala, och försöka fixa biljetter hem där. fast vi insåg att vi hade ju inga pengar att betala med. så vi ringde ingela och frågade om hon kunde kolla upp tåg mellan uppsala och gävle, och i så fall boka biljetter åt oss. och det kunde hon. vi skulle få vänta en timme i uppsala men vi var glad att det hade löst sig. var väldigt nära på att säga de orden man inte får säga i en sådan situation:
"nu kan det inte bli värre."
kanske var det nog med att bara tänka detta, för när vi kom fram till uppsala gick det inte att hämta ut biljetterna. det var tydligen datafel överallt. nu var alltså botten nådd. vi var trötta, bakis, hungriga och iskalla. men bestämde oss för att hoppa på tåget ändå. att det borde gå att åka på bokningsnumret. sagt och gjort. och ingen tågvärd kom och kollade efter biljetter. så vi tog oss till gävle, och från och med nu gled faktiskt allting på. hoppade på nästa tåg i gävle till bollnäs, och bussen hem till byn.
HEMMA.
till slut.

Inga kommentarer: